hoe-zet-je-de-klant-centraal-op-je-website-768x403

Hoe zet je de klant centraal op je website

door

in

Hoe zet je de klant centraal op je website

We zien het op veel websites. Er zijn mooie technieken gebruikt. Alles beweegt en verandert van kleur als je er met de muis overheen gaat. Het ontwerp spat van het scherm af en ziet er supergelikt uit. Uitschuivende panelen en nog veel meer van al dat moois. Visueel is het allemaal zeer aantrekkelijk. Maar een klant komt niet naar jouw website voor een kermis of een visuele tractatie. Wat heb je aan een prachtige website als het de klant niet aanspreekt. Als hij niet kan vinden wat hij zoekt. Hoe je de klant centraal zet op je website lees je hieronder.

Verplaats je in je bezoeker

Beeld je in dat jij de bezoeker van jouw website bent. Naar welke informatie zou jij dan op zoek zijn? En is deze informatie voorhanden? En is deze informatie makkelijk te vinden. Nee? Dan moet de website aangepast worden. Is het niet makkelijk te vinden? Dan moet de informatie een prominentere plaats krijgen.

Stel de routing van je website vast

Een heel belangrijk punt is om inzichtelijk te krijgen wat de routing van je website is. Lees ook onze blog “De routing van je website“. Als je je inleeft in je doelgroep en je weet waar ze naar op zoek zijn, dan kan je jouw website daar op aan passen. Er zijn allerlei hulpmiddelen om te achterhalen waar een bezoeker op jouw website naar zoekt. Denk aan statistiekprogramma’s, zoals Google Analytics en Heatmaps, waarmee het klikgedrag van de bezoeker vastgelegd wordt. Als je eenmaal weet wat een klant op jouw website zoekt, zorg dan dat de klant binnen maximaal twee klikken bij die informatie kan komen.

Personaliseer je website

Normaal gesproken ziet iedereen die jouw website bezoekt dezelfde content. Iedere bezoeker is echter anders. Komt ergens anders vandaan, heeft andere wensen. Pas de website zodanig aan dat er per bezoeker of groep bezoekers andere gerichtere informatie getoond wordt. Als iemand op jouw website is ingelogd, weet je al veel meer van die persoon dan iemand die niet ingelogd is. Laat hem zien dat je het fijn vind dat hij weer op de website is. Laat hem een gerichte aanbieding zien. Er zijn legio mogelijkheden om informatie van je bezoeker te achterhalen en zo gerichtere informatie te laten zien. Lees ook onze blog “Je website personaliseren“.

Neem de klant bij de hand

Wil je de klant een bepaalde richting in sturen, dan mag je hem best bij de hand nemen. Voorzichtig een richting in duwen. Leg de nadruk op bepaalde elementen van de website, zodat het oog van de bezoeker er op valt en hij eerder geneigd is om het te lezen of er op te klikken. Let op, gillende knoppen en banners schrikken vaak af. Subtiele verschillen in kleur of vorm werken het best. Als de bezoeker eigenlijk helemaal niet in de gaten heeft dat hij naar een bepaald element geloodst wordt, maar je hem daar toch krijgt, dan heb je het goed gedaan.

Uitleg met tekst en verduidelijkende plaatjes

Plaatjes zeggen meer dan woorden. Zorg dus voor de juiste balans tussen beeld en tekst. Moeten je klanten een bepaalde handeling doen of een route doorlopen? Gebruik dan bij iedere stap plaatjes met korte bondige tekst die uitlegt wat er moet gebeuren.

Klantenservice en veelgestelde vragen

Klanten hebben vragen. Mochten ze de antwoorden niet op jouw website kunnen vinden moeten ze contact me je kunnen opnemen. Zorg voor duidelijke instructies hoe ze jou kunnen bereiken. Laat duidelijk zichtbaar zien wat het telefoonnummer is. Ook een chatservice zie je tegenwoordig veel op website en deze service wordt door veel bezoekers gewaardeerd. Ook een pagina met veelgestelde vragen en antwoorden helpt de bezoeker. En het ontziet de eventuele telefonische druk op de telefoniste of medewerkers.

Pas de website aan de klant aan, niet aan jouw wensen

Is het echt noodzakelijk dat een klant zulke lange formulieren in moeten vullen? Voor jou fijn om zo veel mogelijk informatie te hebben. Voor de klant heel vervelend om alles in te moeten vullen. Als ze al de moeite nemen om het in te vullen.

Gebruik een duidelijk navigatiemenu en prop niet alle informatie op de homepage. Meer is minder. Lees ook onze blog “Meer of minder op de homepage“.

Soepele techniek

Zorg er ook voor dat de website technisch soepel loopt. Een klant wil geen haperende knoppen. Een klant wil niet scrollen, geen popups en geen database foutmeldingen. Zorg dat de website zo flexibel als Barbapappa is, responsive dus, en op ieder scherm zo optimaal mogelijk zichtbaar.

Conclusie: kijk kritisch naar je klant en daarna kritisch naar je website

Leer je klant kennen en achterhaal zijn wensen en verwachtingen. Kijk daarna naar je website en kijk dan met de ogen van een klant naar de website. Ga na of de website aan je wensen en verwachtingen voldoet. Denk niet vanuit techniek of design, maar vanuit gebruikersgemak. Wordt alle informatie duidelijk uitgelegd. Is de routing van je website logisch. Krijgt de bezoeker gepersonaliseerde inhoud te zien. Is er voor de klant voldoende mogelijkheid om contact op te nemen of eventuele vragen op een andere manier beantwoordt te krijgen. Besteed veel tijd aan dit onderwerp. Het is een van de meest onderschatte onderwerpen in website land.